RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN 2
Tarikh / Hari :4 April 2012
Masa : 11.00am – 12.00 ptg
( 60 minit )
Kelas : 4A
Bil. Pelajar : 25 orang
M / Pel :
Kajian Tempatan Tahun 4
Tajuk :
Rumah Sebagai Keperluan Asas
·
Rumah
Moden
Objektif Pembelajaran: Murid dapat
mengenali jenis-jenis rumah moden
Kemahiran : Kaedah
Inkuiri Penumuan
i.
Mengenal
pasti masalah
ii.
Merancang
cara penyelesaian
iii.
Mengumpul
maklumat
iv.
Mengkaji
maklumat terkumpul dan membuat analisis
v.
Membuat
rumusan
Hasil Pembelajaran : Di akhir pembelajaran ini, murid dapat:
a.
Menamakan
jenis rumah moden yang terdapat di Malaysia
b.
Mengelaskan
jenis rumah moden
c.
Membandingkan
dan membezakan rumah moden dengan rumah tradisional
d.
Membuat
generalisasi tentang kesesuaian sesuatu jenis rumah dengan kawasan tertentu
Pengetahuan Sedia Ada :
i.
Murid
telah mempelajari perihal rumah pada subtopic yang lepas
ii.
Murid
pernah melihat jenis-jenis rumah moden melalui gambar , lawatan sambil belajar,
televisyen
Konsep
; Murid dapat mengenali jenis rumah moden
Bahan
: Buku teks, model-model rumah moden, kertas sebak, kertas, kotak
:
power point, ranting plastesin, gunting, gam, pita pelekat .
Nilai :
i. Berbangga dengan adanya
pelbagai jenis rumah moden yang terdapat
di Negara kita.
:
ii. Berbangga dengan nilai estetika
seni bina rumah di Negara kita.
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
Permulaan/
Mencungkil
Idea
( 5 minit )
|
Menamakan jenis rumah
moden yang terdapat di Malaysia
|
Guru bertanya
beberaapa solan kepada murid :
a. Mengapakah kita mempunyai pelbagai
jenis rumah di Malaysia?
b. Mengapakah berlakukah pembinaan
rumah moden?
c. Guru menunjukkan gambar rumah moden.
(
Lampiran 6 )
|
1. Murid menjawab soalan guru.
2.
Murid
memerhati gambar yang dipaparkan oleh guru sambil memikirkan jawapan.
|
Strategi/Teknis:
Kaedah soal-jawab
|
Langkah 1
Membanding/
Membeza
( 25 minit )
|
a. Membanding dan membeza rumah moden
di Malaysia
|
a.
Guru
menerangkan tentang jenis-jenis rumah moden yang terdapat di Malaysia dengan menggunakan buku teks dan MS Power
Point.( Lampiran 7 )
|
a. Murid mendengar penerangan guru.
b. Murid dapat mengenali jenis rumah
moden
|
Strategi/Teknik:
Inkuiri Penemuan
-mengumpul maklumat
|
Langkah 2
Aplikasi Idea
( 25 minit )
|
a. Mengelaskan jenis rumah moden di
Malaysia
|
a. Guru membahagikan murid kepad 4
kumpulan bagi menjalankan aktiviti dalam kumpulan bagi sesi kemahiran
berfikir.
b. Guru mengedarkan
borang
untuk membanding dan membeza jenis-jenis rumah yang telah dicetak kepada murid.
(
Lampiran 8 )
|
a.
Murid
mencari maklumat tentang jenis rumah
b. Kemudian wakil murid dari setiap
kumpulan membentangkan hasil kerja di depan kelas.
|
Strategi:
-Perbincang kumpulan
-Menganalisis maklumat
|
Penutup
( 5 minit )
|
Guru bersama murid merumus
subtopic yang telah dipelajari pada hari ini.
|
a.
Guru
menayangkan jawapan menggunakan MS Power Point ( Lampiran 9 )
b. Guru mengedarkan lembaran kerja.
|
a. Murid membuat kesimpulan pelajaran
dengan menyatakan idea utama serta mengaitkannya dengan idea asal.
b. Murid membuat latihan dalam lembaran
kerja
|
Strategi:
Penyoalan keseluruhan
kelas
Sumber pengajaran:
Slaid pp
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan