RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3
Tarikh / Hari :11 April 2012
Masa :
11.00am – 12.00ptg ( 60 minit )
Kelas :
Tahun 4A
Bil. Pelajar : 25 orang
M / Pel : Kajian Tempatan Tahun 4
Tajuk :
Rumah Sebagai Keperluan Asas
·
Struktur
Binaan dan Bahan Binaan
Objektif Pembelajaran: Murid dapat
mengenali perbezaan rumah tradisional dan rumah
Moden berdasarkan pembinaan rumah
Kemahiran : Kaedah Inkuiri Penumuan
i. Mengenal pasti masalah
ii. Merancang cara penyelesaian
iii. Mengumpul
maklumat
i.
Mengkaji
maklumat terkumpul dan membuat analisis
ii.
Membuat
rumusan
Hasil Pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid
dapat
a. Menyenaraikan bahan binaan rumah.
b. Menamakan pihak yang terlibat dalam
pembinaan sebuah rumah.
c. Menghuraikan bahan-bahan yang
diperlukan untuk membina rumah.
d. Menghuraikan perlunya proses yang
betul dalam pembinaan
e. Merancang penggunaan bahan-bahan alternatif
yang boleh digunakan dalam pembinaan rumah.
Pengetahuan Sedia Ada :
i.
Murid
telah mempelajari perihal rumah pada subtopic yang lepas.
ii.
Murid
pernah melihat proses pembinaan rumah melalui gambar, suratkabar,buku,dan
televisyen.
Konsep ; Murid dapat mengenali
perbezaan rumah tradisional dan rumah moden
berdasarkan pembinaan rumah.
Bahan :
Buku teks, gambarajah,lirik lagu,
radio, lembaran kerja.
Nilai :
i.
Menghargai
rumah sebagai tempat tinggal.
ii.
Berbangga
dengan nilai estetika seni bina rumah di Negara kita.
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 5 minit )
|
Murid memahami rumah
sebagai tempat tinggal
|
a.
Guru
mengedarkan lirik lagu “ Rumah Oh Rumah” kepada murid. (Lampiran 11)
b. Guru memanggil 5 murid ke hadapan
untuk berperanan sebagai rumah dan 5 murid sebagai matahari.
|
1. Murid Matahari melakonkan bagaimana
cahaya menyinari rumah sambil menyanyi berpandukan lirik yang diberi.
|
Strategi/Teknik:
Kaedah soal-jawab
|
Langkah 1
Membanding/
Membeza
(25 minit)
|
a) Murid memahami
factor yang mempengaruhi pembinaan rumah
|
a.
Guru
bersial-jawab dengan murid tentang lirik lagu yang dinyanyikan.
-Kenapakah rumah
menjadi panas?
-Dimanakah pada
bahagian rumah menerima paling banyak cahaya matahari?
b. Guru meminta murid meyenaraikan
bahan-bahan pembinaan rumah.
c.
Guru
menerangkan pihak yang terlibat dalam pembinaan rumah dengan menggunakan MS
Power Point ( Lampiran 12)
|
a. Murid menjawab soalan guru.
-Cahaya matahari menyinari
rumah
-Dinding luar rumah
b. Murid cuba menyenaraikan dan
menghuraikan bahan-bahan pembinaan rumah.
c. Murid mencatatkan maklumat yang
disampaikan oleh guru.
|
Strategi/Teknik:
Inkuiri Penemuan
-mengumpul maklumat
|
Aplikasi Idea
( 25 minit )
|
a. Merancang penggunaan bahan-bahan
alternative yang boleh digunakan dalam pembinaan rumah
|
a. Guru membahagikan murid kepada 5
kumpulan bagi menjalankan aktiviti dalam kumpulan bagi sesi kemahiran
berfikir.
b. Guru meminta murid menyenaraikan
bahan-bahan alternative yang boleh digunakan dalam pembinaan rumah.
c. Guru mengulaskan hasil perbincangan
murid.
(
Lampiran 13 )
|
a. Murid mencari maklumat di laman web
yang disediakan.
b. Kemudian wakil murid dari setiap
kumpulan membentangkan hasil kerja di depan kelas.
|
Strategi:
-Perbincangan kumpulan
-menganalisis maklumat
|
Penutup
(5 minit)
|
Guru bersama murid
merumus subtopik yang telah dipelajari pada hari ini.
|
a. Guru menayangkan lirik lagu “Rumah
Oh Rumah” dengan menggunakan MS Power Point.
(
Lampiran 12 )
b.
Guru menyedarkan lembaran kerja.
(
bahan penilaian 3 )
|
a. Murid menyanyikan lagu tersebut dan
menyatakan idea utama serta mengaitkannya dengan idea asal.
b.
Murid menyiapkan lembaran kerja.
|
Strategi:
-Penyoalan keseluruhan
kelas
Sumber pengajaran:
-slaid PP
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan